Followers

Thursday 30 June 2011

JANGAN MEMBUDAYAKAN AMALAN SATE: YAB MUSA AMAN

oleh: admin
Sewaktu menghadiri Pelancaran Esplanad dan Perasmian Festival GATA 2011 di sipitang, suasana sangat sesak dengan kehadiran pengunjung dari plbagai tempat termasuk Sarawak dan Brunei yang membajiri Daerah Sipitang memperlambatkan perjalanan luar dari kebiasaan. Keadaan ini mulai berlaku setiap 2 tahun bermula 2003 lagi. Tetapi kali ini jauh lebih meriahnya memandang perasminya adalah YAB Perdana Menteri Malaysia. Berpeluang bertanya penduduk di sana. Mereka mengatakan acara 30 tahun sekali kunjungan PM ke Sipitang, sebelum ini Tun Mahatihir ( pakcik itu menyebut bukan Tun Tetapi Datuk Dr Mahatihir- biarlah janji dia tahu apa yang dikatakannya)

Hujan lebat dan diselangi renyai tanpa hentinya tidak menghalang orang ramai setia menanti ketibaan tokoh kesayangan mereka. Apa lagi, saya juga seperti mereka sekejap kembangkan payung, seketika kuncupkannya semula, mengikut keadaan cuaca. 

Ketika mendengar ucapan YAB Datuk Musa Aman, ketua menteri Sabah. Antara kandungan ucapannya yang menarik perhatian saya, perkataan SATE. YAB Ketua Menteri memuji makanan Sate di Sipitang adalah terbaik dan sangat enak dimakan. Ia menjadi daya tarikan kepada pengunjung yang berkunjung di sipitang. Tetapi yang powernya. peringatan kepada kepimpinan barisan Nasional di sipitang. Jangan amalkan Budaya SATE. wow!

"Potong memotong, cucuk mencucuk, kipas mengipas, bakar membakar. Amalan politik sedemikian tidak mendatang kebaikan kepada masyarakat" adui terpesona mendengar ayat tersebut, hormat dengan kenyataannya yang sangat tegas. Sesiapa yang melakukannya memang pedas dan berdesinglah telinga kena batang hidung.

P/s: amalan SATE sepatutnya sudah ketinggalan zaman tetapi sememngnya masih diamalkan. mengharap budaya ini dihentikan untuk kepentingan agama , bangsa dan negara

No comments:

Post a Comment